ULUBIONY KIOSK - PRZEJRZYJ I ZAMÓW WERSJA MOBILNA

Warsztat / Praktyka

Jak wykonać czarno-biały portret w studio

2016-05-19
1 komentarzy
12
Facebook Google Wykop Twitter Pinterest
Jak wykonać czarno-biały portret w studio
Poznaj podstawowe zasady rządzące oświetleniem w studio, aby Twoje czarno-białe zdjęcia portretowe nabrały profesjonalnego wyglądu

Zakup zestawu lamp błyskowych do domowego atelier wiąże się z niemałym wydatkiem, ale jest to inwestycja niezbędna, jeśli chcesz, by Twoje portrety się wyróżniały. Zestawy dla początkujących składają się z dwóch lamp i kilku różnych akcesoriów, które mocuje się z przodu fleszy. Większość kompletów zawiera softboksy lub parasolki, które umożliwiają zmiękczania i rozpraszanie światła gołych żarówek błyskowych w taki sam sposób, jak chmury zmniejszają ostrość promieni słonecznych. Szerokość rozchodzenia się światła w przypadku użycia parasolki jest zazwyczaj większa, niż gdy korzysta się z softboksu, w związku z czym parasolki są dobre do oświetlenia dużych przestrzeni, podczas gdy softboksy są lepsze, jeśli chcesz mieć wpływ na to, co będzie oświetlone, a co ukryte w cieniu. Dostaniesz również do dyspozycji okrągłe reflektory, mocowane z przodu lampy błyskowej. Takie odbłyśniki pozwalają uzyskać snop światła o kącie rozchodzenia się promieni wynoszącym około 90 stopni.

Foto

Jak ustawić aparat, by fotografować z lampą błyskową

Przełącz aparat w tryb ekspozycji manualnej i ustaw czułość matrycy na ISO 100, przysłonę na f/11, a czas otwarcia migawki na 1/200 s. Zrób ujęcie próbne. Jeśli będzie ono zbyt jasne, to musisz mocniej przymknąć przysłonę (wybierając większą wartość f) bądź zmniejszyć siłę błysku. Z kolei jeżeli okaże się za ciemne, wręcz przeciwnie – ustaw szerszy otwór względny obiektywu lub zwiększ moc flesza. Zmianę siły błysku można osiągnąć albo poprzez regulację ustawienia mocy samej głowicy, albo przesunięcie jej bliżej lub dalej od tematu. W przeciwieństwie do światła zastanego, używając lamp błyskowych masz znacznie więcej możliwości. Potrzebujesz niższej wartości ISO? Zwiększ po prostu siłę błysku. Zależy Ci na małej głębi ostrości? Zmniejsz moc flesza i otwórz szerzej przysłonę.

Wykorzystanie światła kluczowego

Bardzo łatwo jest zbytnio skomplikować rzeczy, kiedy dopiero rozpoczyna się swoją przygodę z oświetleniem studyjnym, dlatego zacznij od użycia jednej lampy. Będzie ona źródłem światła głównego. Zmieniając kąt, wysokość i położenie lampy tworzącej światło kluczowe, możesz osiągać całkowicie odmienne efekty. Światło świecące na wprost jest płaskie i rozjaśnia wszystkie cienie na twarzy. Umieszczone bardzo wysoko, wywołuje cienie pod podbródkiem i podkreśla kości policzkowe. Gdy lampę umieścimy z jednej strony, druga strona twarzy ukryta będzie w cieniu. Stawiając ją z tyłu, uzyskamy oświetlenie konturowe, podkreślające kształt sylwetki portretowanego.

Zmieniając kąt, wysokość i położenie lampy tworzącej światło kluczowe, możesz osiągać całkowicie odmienne efekty

Kiedy już poczujesz się pewnie, używając jednego światła – sięgnij po drugą lampę. W fotografii portretowej istnieją dwa główne sposoby jej wykorzystania. Po pierwsze, można stosować ją do uzupełnienia oświetlenia modela, np. wyzwalając flesz z mniejszą mocą w celu wypełnienia cieni lub oświetlając sylwetkę portretowanego z tyłu, aby utworzyć jasną obwódkę wokół sylwetki portretowanej osoby. Drugim rozwiązaniem jest użycie tego źródła światła raczej do oświetlania tła aniżeli tematu. Pozwala to na kontrolowanie kontrastu między modelem i drugim planem.

Oświetlenie korzystne dla modela

Im większa lampa, tym bardziej miękkie i zapewniające przyjemniejszy wygląd portretowanego daje światło. Być może wyda Ci się to dziwne, ale im bliżej źródła światła znajduje się temat, tym bardziej miękkie będzie oświetlenie, bo jego rozmiar w stosunku do modela ulegnie powiększeniu. Kolejnym dobrym sposobem jest zastosowanie techniki muskania światłem. Polega ona na umieszczeniu lampy z boku i oświetleniu przedniej części modela tylko krawędzią, a nie centralną częścią strumienia światła. Posłużenie się tą metodą to szansa na oświetlenie o bardziej otaczającym charakterze i równomierniej układające się wzdłuż postaci uwiecznianej osoby.

Jak modyfikować ustawienie lamp


Światło kluczowe i wypełniające
Ustaw lampę główną pod kątem 45 stopni względem tematu,
aby uzyskać na jego twarzy światłocień, który nada portretowi
wrażenie głębi. Zadaniem drugiego źródła jest rozjaśnienie
cieni, a jego promienie powinny padać z tego samego miejsca,
w którym umieszczony został aparat. Jeśli znajduje się za nim
ściana, odbij błysk od ściany.
Światło kluczowe i wypełniające Ustaw lampę główną pod kątem 45 stopni względem tematu, aby uzyskać na jego twarzy światłocień, który nada portretowi wrażenie głębi. Zadaniem drugiego źródła jest rozjaśnienie cieni, a jego promienie powinny padać z tego samego miejsca, w którym umieszczony został aparat. Jeśli znajduje się za nim ściana, odbij błysk od ściany.
Światło kluczowe i wypełniające
Ustaw lampę główną pod kątem 45 stopni względem tematu, aby uzyskać na jego twarzy światłocień, który nada portretowi wrażenie głębi. Zadaniem drugiego źródła jest rozjaśnienie cieni, a jego promienie powinny padać z tego samego miejsca, w którym umieszczony został aparat. Jeśli znajduje się za nim ściana, odbij błysk od ściany.

Fotografia w wysokim kluczu
Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w jasnej tonacji pozwala
otrzymać poprawnie naświetlony portret i prześwietlony dalszy
plan. Na lampę będącą źródłem światła głównego załóż
parasolkę lub softbox i obróć ją w stronę tematu, ustalając siłę
błysku na połowę mocy, a potem skieruj drugą lampę na tło.
Powinna być ona ustawiona na pełną moc, aby je prześwietlić.
Fotografia w wysokim kluczu Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w jasnej tonacji pozwala otrzymać poprawnie naświetlony portret i prześwietlony dalszy plan. Na lampę będącą źródłem światła głównego załóż parasolkę lub softbox i obróć ją w stronę tematu, ustalając siłę błysku na połowę mocy, a potem skieruj drugą lampę na tło. Powinna być ona ustawiona na pełną moc, aby je prześwietlić.
Fotografia w wysokim kluczu
Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w jasnej tonacji pozwala otrzymać poprawnie naświetlony portret i prześwietlony dalszy plan. Na lampę będącą źródłem światła głównego załóż parasolkę lub softbox i obróć ją w stronę tematu, ustalając siłę błysku na połowę mocy, a potem skieruj drugą lampę na tło. Powinna być ona ustawiona na pełną moc, aby je prześwietlić.

Portret w niskim kluczu
Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w ciemnej tonacji pozwala
uzyskać obrazy zdominowane przez ciemne barwy. Zrób tło
z gęstego, ciemnego materiału, takiego jak aksamit, i upewnij
się, że światło pada tylko na temat i nie rozlewa się na boki,
rozjaśniając dalszy plan. Wyodrębnij postać portretowanego za
pomocą jednej lampy lub umieść drugą za fotografowanym.
Portret w niskim kluczu Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w ciemnej tonacji pozwala uzyskać obrazy zdominowane przez ciemne barwy. Zrób tło z gęstego, ciemnego materiału, takiego jak aksamit, i upewnij się, że światło pada tylko na temat i nie rozlewa się na boki, rozjaśniając dalszy plan. Wyodrębnij postać portretowanego za pomocą jednej lampy lub umieść drugą za fotografowanym.
Portret w niskim kluczu
Oświetlenie do zdjęć utrzymanych w ciemnej tonacji pozwala uzyskać obrazy zdominowane przez ciemne barwy. Zrób tło z gęstego, ciemnego materiału, takiego jak aksamit, i upewnij się, że światło pada tylko na temat i nie rozlewa się na boki, rozjaśniając dalszy plan. Wyodrębnij postać portretowanego za pomocą jednej lampy lub umieść drugą za fotografowanym.

Serwisy specjalne




Partnerzy

 

 

 

Digital Camera Polska
Wolisz pojedyncze numery?
Wydanie na tablet:
Tablet
App Store Google Play
Wydawca
AVT-Korporacja Sp. z o.o.

AVT Korporacja
Sp. z o.o.

ul. Leszczynowa 11
03-197 Warszawa

tel.: 22 257 84 99
fax.: 22 257 84 00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie obsługi JavaScript.
avt.pl
ulubionykiosk.pl